KLASA 8A

Osoby, które chciałyby skorzystać z konsultacji ze mną osobiście w szkole, proszę o informację przez librusa do mnie lub do pani wicedyrektor .

ZADANIA DLA KLASY 8


IMIESŁOWY

imiesłów «forma gramatyczna czasownika, używana w funkcjach przymiotnikowych lub przysłówkowych»
• imiesłowowy
imiesłów przymiotnikowy bierny «imiesłów odnoszący się do przedmiotu czynności, np. czytanychwalonyzakryty»

imiesłów przymiotnikowy czynny «imiesłów odnoszący się do wykonawcy czynności, np. czytającyjadący»




https://www.youtube.com/watch?v=tXH-E4qaWL0

Zadania z e-podręcznika
https://epodreczniki.pl/a/imieslowy-i-ich-rodzaje/DN28lvu36

https://www.youtube.com/watch?v=ppK6NYeNHHU miesłowowy równoważnik zdanie nadrzędne
zdania podrzędnego ↓
↓ Janek zapomniał o bożym świecie.
Myśląc o Joasi,
imiesłowowy równoważnik zdanie nadrzędne
zdania podrzędnego ↓
↓ zapłakał rzewnie.Sprawdziwszy stan konta,
imiesłowowy równoważnik zdanie nadrzędne
zdania podrzędnego
↓ wpadł do dziury przy drodze.Biegnąc do domu,
imiesłowowy równoważnik zdania współrzędne względem siebie współrzędne
zdania podrzędnego i nadrzędne względem imiesłowowego równoważnika zdania

↓ Marcin podarł go
 i wyrzucił do kosza.

Napisawszy list,



Imiesłowowy równowaznik zdania


Proszę powtórzyć wiadomości
 o lekturach obowiązkowych.
Przypominam,że znajomość lektur jest obowiązkowa i niezbędna do napisania prawidłowo testu z języka polskiego.

Proszę pisać tematy wypracowań z książki  z testami ( tym ,którym zaginęła proszę poprosić kolegów o zdjęcie!!!) W przyszłym tygodniu - będziemy czytać na plus. Będzie to możliwe tylko do 07.06 




Obejrzyj uważnie film- jest to omówienie arkusza i przykładowych zadań,

https://www.youtube.com/watch?time_continue=34&v=tRjO1VWWwIM&feature=emb_logo

Poniedziałek 15.06

Temat Ostatnie wskazówki przed egzaminem.

1.O czym pamiętać na egzaminie?
2. Jak gospodarować czasem?
3. Jak czytać polecenia ?
4.Analiza tematu wypracowania.

POWTÓRZENIE - CYTATY 

https://jutropolski.wordpress.com/2020/03/19/e-lekcja-czy-rozpoznajesz-cytaty-z-lektur-szkolnych/?fbclid=IwAR1nVUNCz9-FXwRKZ3lLQwbcbh3e0f6ff-ZGTGzn01CWxvQmG9A1rPSQj84


Środa 10.06

Temat : Obraz pogaństwa i chrześcijaństwa w Quo vadis Henryka Sienkiewicza.

Zapoznaj się z omówieniem lektury

https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=LItBAdfLuxM&feature=emb_logo

Sprawdź ile zapamiętałeś?

https://wordwall.net/pl/resource/613429/quo-vadis

KARTA PRACY
https://drive.google.com/file/d/1PjKvG7jwAgAU_wKDsaQOD830XXAMvD-M/view?usp=sharing

DLA AMBITNYCH

https://wordwall.net/pl/resource/614351/polski/quo-vadis



Wtorek 09.06

Temat :Utrwalenie wiadomości o zdaniach złożonych.





Przypomnij sobie :

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=0i8aBMSPaNk&feature=emb_logo

Wykonaj zadania w ćwiczeniach 

str 111-113 zad 3,4,6,7,8
Wysłuchaj omówienia

https://view.genial.ly/5e9949a08a1e5e0e2061f154/presentation-zdania-zlozone-wspolrzednie-i-podrzednie


Poniedziałek 08.06.

Temat : W świecie ballad Adama Mickiewicza.

Zapoznaj się z omówieniem ballady Świtezianka.
https://www.youtube.com/watch?v=M4BIBXwhw88&feature=emb_logo

Sprawdź ile zapamiętałeś /

https://wordwall.net/pl/resource/2645908/polski/%c5%9bwitezianka-test-wiedzy

DLA AMBITNYCH

https://wordwall.net/pl/resource/1718675/polski/%c5%9bwitezianka-plan-wydarze%c5%84



Jak dobrze napisać rozprawkę ?

Obejrzyj film, który pomoże ci uporządkować wiedzę na temat pisania rozprawki .

https://www.youtube.com/watch?v=bCRpJdOVRls&feature=emb_logo

Jak dobrze napisać opowiadanie twórcze ?

Posłuchajcie dobrze wam znanej pani .

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=8K4RZMA4Pz8&feature=emb_logo

PIĄTEK 05.06

Temat : Utwory patriotyczne Adama Mickiewicza " Reduta Ordona"  "Śmierć Pułkownika"

Zapoznaj się z omówieniem :

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=2xQTwPpjxPI&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=jbzZfIOp7sk&feature=emb_logo

https://epodreczniki.pl/a/kim-byl-pulkownik/DlJcUIheK

KARTA PRACY

https://drive.google.com/file/d/1xTwqDqnydCzUvAhrLO5WJ4IVvdluppOs/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/151JFm6dd0dcNbJ_xShoL1_y6mCsVoL8y/view?usp=sharing
DLA AMBITNYCH

https://wordwall.net/pl/resource/896483/%C5%9Bmier%C4%87-pu%C5%82kownika-

https://wordwall.net/pl/resource/1444305/polski/reduta-ordona-polacy-rosjanie-informacje



CZWARTEK 04.06

TEMAT Fraszki ,treny <pieśni Jana Kochanowskiego.

https://view.genial.ly/5e6df2eb4b44a00fb791837b/horizontal-infographic-review-treny-kochanowski


Wysłuchaj omówienie trenów i fraszek.

https://www.youtube.com/watch?v=oY3lD2mDtPU

























KARTA PRACY

https://drive.google.com/file/d/1D4QJwHNCWsy-CWAyycbBb_c7WfD59By-/view?usp=sharing

ŚRODA 03.06


2.Temat :Zdanie pojedyncze- powtórzenie wiadomości.
Zapoznaj się z prezentacją i wypisz części zdania.

https://view.genial.ly/5e6dee1980c12e0fd172f448/horizontal-infographic-lists-czesci-zdania

Przypomnij sobie rodzaje podmiotu.

https://view.genial.ly/5e7a42e98e8a9a0e033cb21f/presentation-rodzaje-podmiotow

Przypomnij sobie rodzaje orzeczeń

https://view.genial.ly/5eb81962d5423b0d0d83ef6c/presentation-rodzaje-orzeczen


KARTA PRACY

https://drive.google.com/file/d/1xWCVjXESHzmK7HbwAkW0aW7DIiTr_EEI/view?usp=sharing

DLA AMBITNYCH

https://view.genial.ly/5e8b907f2f4c5b0e17fb66a1/game-czesci-zdania


1.Temat : Akcje dywersyjne i sabotażowe „ Kamienie na szaniec

Wysłuchaj omówienia lektury i przeczytaj notatki z zeszytu do lektur.

https://www.youtube.com/watch?v=OkLxzuRXVcw&feature=emb_logo

Przypomnij sobie charakterystykę bohaterów.

https://slideplayer.pl/slide/2267774/


DLA AMBITNYCH

https://wordwall.net/pl/resource/289487/kamienie-na-szaniec-podstawowe-terminy


https://wordwall.net/pl/resource/1081452/polski/alek-rudy-zo%c5%9bka-bohaterowie-kamieni-na-szaniec

https://wordwall.net/pl/resource/998105/kamienie-na-szaniec-test


WTOREK 02.06

Temat :Dramat, czyli teksty przeznaczone do wystawienia na scenie.

Obejrzyj prezentacje i zrób notatkę w zeszycie w formie schematu.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=40&v=vNhmvj8Yr34&feature=emb_logo




https://aniakubica.wordpress.com/literatura/dramat/


DLA AMBITNYCH

https://wordwall.net/pl/resource/1023708/polski/dramat-budowa-utworu-dramatycznego

https://wordwall.net/pl/resource/452640/polski/gatunki-i-rodzaje-literackie

Poniedziałek 01.06 godz.  9.45-10.25 i 10.30 -11 10

2. Temat : Odmienne i nieodmienne części mowy.

Zapoznaj się z informacjami :

https://view.genial.ly/5ea07525b7e9e60d8e67e1a8/presentation-czesci-mowy

KARTA PRACY
https://drive.google.com/file/d/1cwbbr2lvczboWWnICV4qIryGxJ7PxqfG/view?usp=sharing


DLA AMBITNYCH

https://view.genial.ly/5e74970e21a6a67d74a82a37/learning-experience-challenges-quiz-czesci-mowy


ZADANIE DOMOWE
w ćwiczeniach str 106-109
zad: 3,6,7,9,11,13,14

1. Temat : Metody rusyfikacji - powtórzenie " Syzyfowe prace"

Przypomnij sobie treść lektury,wysłuchaj omówienia i przeczytaj notatki z zeszytu lektur.

https://youtu.be/dn1sL8yzDR8

KARTA PRACY

https://drive.google.com/file/d/1SENTme3RpSTW1oeCanxmiN54WyHP1CD1/view?usp=sharing


DLA AMBITNYCH

https://wordwall.net/pl/resource/942419/polski/syzyfowe-prace

https://wordwall.net/pl/resource/1997224/syzyfowe-prace-prawda-fa%C5%82sz





POWTÓRKA Z LEKTUR

https://padlet.com/jzabrodzka1/mwei6b2fjfcb4y3w

https://padlet.com/jzabrodzka1/mwei6b2fjfcb4y3w

Osoby , które nie napisały kartkówki proszę aby rodzic napisał do mnie o drugi termin na librusa.

PIĄTEK 29.05

Temat : Jak powstają wyrazy?

SŁOWOTWÓRSTWO

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=nThrXRQUQIQ&feature=emb_logo

KARTA PRACY

https://drive.google.com/open?id=1mHkBvSUDUra_Apn1Bie-qmuWkbfSBA3A


https://drive.google.com/open?id=1NXnvNb6x12juKok4_vgfBqXphFFQLEdM

zadanie w ćwiczeniach
str 103-104 zad: 1,2,3,4,5

DLA AMBITNYCH


https://view.genial.ly/5e750bbc4ed9540db917a258/interactive-image-slowotworstwo



CZWARTEK 28.05

Temat : " Ciemno wszędzie, głucho wszędzie  ...."  przypominamy sobie Dziady A. Mickiewicza

Wysłuchaj omówienia lektury

https://www.youtube.com/watch?v=PkrEoGnLaz0&feature=emb_title

wykonaj zadania

https://lektury.gov.pl/lektura/dziady-czesc-ii

https://drive.google.com/open?id=1ZFO5S_j_-m1U31jfpXwxRXbKd4Y-S55d




DLA AMBITNYCH

https://epodreczniki.pl/a/ciemno-wszedzie-glucho-wszedzie---o-ludowym-obrzedzie-dziadow/DlMbfedgK




ŚRODA 27.05


TEMAT: Utwory prozą czyli epika.

Zapoznaj się z gatunkami epickimi

https://www.youtube.com/watch?time_continue=81&v=GIJb2LuqRvs&feature=emb_logo

KARTA PRACY

https://drive.google.com/open?id=12azs9cVHnEOVhIwxhLS6FimZF9bUgsTR
https://drive.google.com/open?id=1EtIUG9hdgsQ5v2Yh9pli0p8TIzLsocBS
https://drive.google.com/open?id=1ZFO5S_j_-m1U31jfpXwxRXbKd4Y-S55d



https://wordwall.net/pl/resource/375520/polski/epika-uderz-w-gatunki-literackie-nale%c5%bc%c4%85ce-do-epiki

https://wordwall.net/pl/resource/1155061/lektury-podzia%C5%82-na-rodzaje-literackie





WTOREK 26.05

Temat : Modna Filis, staroświecki Piotr- o bohaterach satyry " Żona modna" I Krasickiego


Wysłuchaj nagrania " Żona modna"
https://www.youtube.com/watch?v=W29HdWScFVQ&feature=emb_title

Zapoznaj się z omówieniem utworu

https://www.youtube.com/watch?time_continue=38&v=YmXhwqsv47A&feature=emb_title

KARTA PRACY - wydrukuj i uzupełnij lub przepisz do zeszytu

https://drive.google.com/open?id=1mfkKN4PbTS1Tpv_ePIi-fcjMUgFGnfNU

ZADANIE DLA AMBITNYCH

https://wordwall.net/pl/resource/1457010/polski/%c5%bcona-modna-plan-wydarze%c5%84

https://wordwall.net/pl/resource/950834/polski/%c5%bcona-modna-cechy


PONIEDZIAŁEK  25.05


Temat : Fonetyka - nauka  o  głoskach i literach.- lekcja online 11.30

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=zLKKuWOlsBY&feature=emb_title

https://slideplayer.pl/slide/13586616/

KARTA PRACY - możesz ja wydrukować i uzupełnić lub przepisać do zeszytu.

https://drive.google.com/open?id=1mHkBvSUDUra_Apn1Bie-qmuWkbfSBA3A

zadanie domowe
W ćwiczeniach str 101-102 zadania 1-4 i 5-7



PIĄTEK  21 05

Dużo już wiesz o ZEMŚCIE- sprawdź się i zrób interaktywne zadania.



https://lektury.gov.pl/lektura/zemsta

oraz

https://epodreczniki.pl/a/idz-serdenko-bo-cie-trzepne---zemsta-o-klotni-i-zgodzie/D5uI9VCPU


Kartkówka ze środków poetyckich

Instrukcja

Zaloguj się na podany link:

https://quizizz.com/join?gc=5946868

Gdy pojawi się okno z prośbą o podanie imienia i nazwiska wpisz swój identyfikator : nazwa szkoły,klasa A i nr z dziennika np SP3A 01, SP3A19

Gdy pojawi sie okno z prośbą o zalogowanie możesz je zignorować klikając w czerwony X w prawym górnym rogu.

Dołącz do gry.
Masz tylko jedną próbę . Na końcu będziesz miał możliwość poprawienia błędów. Pamiętaj tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa.

Link czynny do godz 11.00



UWAGA 
ZACZYNAMY TEMATY POWTÓRKOWE DO EGZAMINU. PROSZĘ SYSTEMATYCZNIE PRACOWAĆ. NA LEKCJACH ONLINE SPRAWDZIMY POPRAWNOŚĆ WYKONANYCH ZADAŃ.


Czwartek 21.05

Temat : Jeden ogień, drugi woda czyli przypominamy sobie bohaterów "Zemsty" A. Fredry

Wysłuchaj omówienia lektury i przeczytaj notatki z zeszytu lektur.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=KZ6zizbkh3c&feature=emb_title






środa 20.05


Temat :Twarzą w twarz z liryką.

Obejrzyj prezentacje przygotowana przez Justynę i Magdalenę Zaryczańską z "Jutro polski"

zrób notatki w zeszycie.
https://jutropolski.wordpress.com/2020/03/16/e-lekcja-rodzaje-i-gatunki-literackie/

KARTA PRACY

https://drive.google.com/open?id=1aChEJsjjY_jPONkCgF99JL3xqvC65PN4

W ćwiczeniach wykonaj zadania

str. 118-125
ćw 1,2,7,9,11,12

Środki poetyckie

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=HgKvsIBDP-0&feature=emb_title


Ze środków poetyckich będzie w piątek kartkówka !!!


wtorek 19.05

Temat :Jak walczyć z cyberprzemocą?

podręcznik  str. 264






poniedziałek 18.05
Temat : Wojna u Lemurów źródłem refleksji na temat postawy człowieka w obliczu konfliktu.



Co było pierwsze Jajko czy kura?






PS Nie mogę tego inaczej tu wkleić.

czwartek 14.05 i piątek 15.05


Temat Charakterystyka wybranych stylów.


https://www.youtube.com/watch?v=XCjELVn2dRs
























W ćwiczeniach str 94-96.

  środa 13.05

Temat Elegia o... (chłopcu polskim) jako metafora losu pokolenia doświadczonego przez wojnę.






https://multipodreczniki.apps.gwo.pl/player/#/publication/1692053/345/action/235/0/1503










Jaki był świat wojny i okupacji ?
Jaki powinien być świat w którym dorasta młody człowiek?



















DLACZEGO ŚWIAT, W KTÓRYM DORASTAŁ „CHŁOPIEC POLSKI”, NIE BYŁ TAKI, JAK POWINIEN?


Wtorek 12.05

Temat . Powtórzenie wiadomości o pisaniu rozprawki.

Proszę obejrzyjcie lekcje na temat pisania rozprawki. Zróbcie notatki w zeszycie.



https://www.youtube.com/watch?v=OBcJRDKACHA&feature=youtu.be

Pomoże to wam napisać rozprawkę z testu nr 1.

Dla chętnych będzie wyznaczona godz. na odczytanie rozprawki na plusa. Trzy plusy ocena -6!!

informacje w zakładce - egzamin ósmoklasisty. poniedziałek 11.05

Temat : Test nr 1. Powtórzenie wiadomości Pan Tadeusz- lekcja online.













.

Piątek 08.05

Temat : Charakterystyka wybranych stylów.

podręcznik str 243

Przeczytaj informacje dotyczące stylów zamieszczone w  niebieskich ramkach .

Wykonaj ćwiczenia z e podręcznika.


https://epodreczniki.pl/a/wypowiedz-tez-moze-miec-styl/D17amlxGu

Czwartek 07.05

Temat :Opis i interpretacja grafiki (lekcja online)


podręcznik str 247
zad 1,2,3,4

UWAGA
Zadanie 4  prześlij na maila do 08.05 ( ok 50 słów)





środa 06.065

Temat : Deklaracje i przesłania . ( lekcja online)

Przepisz do zeszytu.


podręcznik str. 241

Jakie było wasze pierwsze wrażenie po obejrzeniu ilustracji ?

Jaka waszym zdaniem jest funkcja perswazji ?

Jaką ideę wyrażają przedstawione dzieła ?

…………..……………………………………………………………………………………………..
Na jakich pomysłach graficznych są one oparte?

………………………………………………………………………………...………………………..
W jaki sposób ich tytuły nawiązują do propagowanych haseł ?

………………………………………………………………………………………………………….

Jak myślisz jakie warunki muszą być spełnione aby na świecie panował pokój?


…………………………………………………………………………………………………………..

Kim byli ?

Mahatma Gandhi-
Martin Luther King-
Nelson Mandela -






Wtorek 05.05.2020
Temat Jak napisać podanie ?
podręcznik str 237


Przeczytaj przykład str 238




Wykonaj ćwiczenia z e podręcznika

https://epodreczniki.pl/a/jak-napisac-podanie/DAX4dFDav



Poniedziałek 04.05.2020
Temat Ofiarność wobec ojczyzny ukazana w wierszu Jana Lechonia pt. Przypowieść.
podręcznik str 235

www.niezwyciezeni-film.pl

W jaki sposób jest prowadzona narracja w filmie ?

(w pierwszej osobie, nacechowana emocjami, dynamiczna)

przeczytaj tekst : Przypowieść
Jaka sytuacja liryczna jest przedstawiona w utworze?
W jakich okolicznościach historycznych Polacy walczyli poza granicami kraju ? Odwołaj się do swojej wiedzy z lekcji historii   ( okres napoleoński, Wiosna Ludów, udział Polaków na frontach wojen światowych)

Wyszukaj w tekście informacje o bohaterach.

Zapisz je w tabelce ( str 235  zad 2 e)

Przypomnij sobie jakie są cechy przypowieści jako gatunku ?

Przypowieść (parabola) – gatunek literatury moralistyczno-dydaktycznej, którego cechy formalne (schematyzm fabuły, uproszczona konstrukcja postaci, obiektywny narrator, selekcja realiów) służą właściwemu odczytaniu alegorycznego lub symbolicznego znaczenia przedstawionego świata, przekazaniu prawdy moralnej. Posługuje się narracją, w której postacie i zdarzenia pełnią rolę nosicieli i zarazem przykładów prawd uniwersalnych. 

Wskaż elementy charakterystyczne dla przypowieści w wierszu J Lechonia ?
…………………………………………………………………………………………..
Jaka nauka moralna została zawarta w wierszu ?  ( patriotyzm, ofiarność, poświęcenie )
……………………………………………………………………………………………….

Czym jest dla ciebie współczesny patriotyzm ?
…………..………………………………………………………………………...





  

Czwartek 30.04.2020

Temat :Jak przedstawić zdarzenia z powstania warszawskiego? Analiza utworu Mirona Białoszewskiego. [Podręcznik: Miron Białoszewski Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty), s. 222, 226 (lektura uzupełniająca)


Życie codzienne podczas Powstania Warszawskiego

https://www.bing.com/videos/search?q=zycie+codzienne+podczas+powstania+warszawskiego&mkt=pl-pl&httpsmsn=1&msnews=1&plvar=0&refig=abfa28cc3c6d4ae7c52bdb1d39cc0d0b&PC=LCTS&sp=-1&ghc=1&pq=zycie+codzienne+podczas+powstania+warsz&sc=0-39&qs=n&sk=&cvid=abfa28cc3c6d4ae7c52bdb1d39cc0d0b&ru=%2fsearch%3fq%3dzycie%2bcodzienne%2bpodczas%2bpowstania%2bwarszawskiego%26form%3dEDNTHT%26mkt%3dpl-pl%26httpsmsn%3d1%26msnews%3d1%26plvar%3d0%26refig%3dabfa28cc3c6d4ae7c52bdb1d39cc0d0b%26PC%3dLCTS%26sp%3d-1%26ghc%3d1%26pq%3dzycie%2bcodzienne%2bpodczas%2bpowstania%2bwarsz%26sc%3d0-39%26qs%3dn%26sk%3d%26cvid%3dabfa28cc3c6d4ae7c52bdb1d39cc0d0b&view=detail&mmscn=vwrc&mid=4D6B988B776F2F076A2A4D6B988B776F2F076A2A&FORM=WRVORC


Przeczytaj tekst : Z perspektywy cywila oraz Pamiętnik z powstania warszawskiego

zadanie 1 str 226 - odpowiedz w zeszycie.
Przemyśl zad. 3


Dla chętnych - materiały uzupełniające:

http://edukacjafilmowa.pl/wp-content/uploads/2017/04/POWSTANIE-WARSZAWSKIE.pdf
środa 29.04.2020

Temat :Losy Żydów w okupowanej Warszawie na podstawie pamiętnika Władysława Szpilmana



Co to jest getto ?

Getto – odizolowana część miasta, przeznaczona dla zamieszkania mniejszości narodowej, etnicznej, kulturowej bądź religijnej, poza którą nie wolno tejże społeczności zamieszkiwać. Od średniowiecza do XX wieku przez getto rozumiano wydzielony obszar miasta, zamieszkany przez Żydów lub przedstawicieli innych narodów.



podręcznik str 217

Przeczytaj uważnie tekst.
Kim jest narrator ?
zad.3 strona 220 -w zeszycie

zad.4 przeczytaj fragmenty pamiętnika niemieckiego oficera.



https://www.polin.pl/pl/aktualnosci/2015/05/05/dom-pod-zwariowana-gwiazda

Wtorek 28.04.2020 to dzień filmowy. Obejrzyjcie film Pianista. Jest to przygotowanie do kolejnych lekcji.

https://www.bryk.pl/wypracowania/jezyk-polski/recenzje/16453-losy-polskiego-zyda-na-tle-ii-wojny-swiatowej-recenzja-pianisty-r-polanskiego.html


https://vod.tvp.pl/szukaj?query=Pianista





Poniedziałek 27.04.2020Temat bohaterowie ukazani w epizodzie wojennym w opowiadaniu Ernesta Hemingway.
1.      Przyjrzyj się przedstawionym obrazom i zastanów się jakie tytuły byś im nadal

https://pl.pinterest.com/pin/408983209909640132/


Przeczytajcie  tekst traktatu A. F. Modrzewskiego.

Trzeba się starać wszelkim sposobem o niedopuszczanie do wojny. A jeśliby nie można do niej nie dopuście, co wtedy czynić należy co wtedy czynić należy, o co starać się w czasie pokoju?
Aby nigdy nie musiało się prowadzić wojen, trzeba jak najbardziej dbać o zachowanie pokoju z postronnymi narodami i nigdy do tego nie dopuszczać, by miały one jakąś przyczynę do knucia przeciw nam czegoś wrogiego. Jeśli przypadkiem wydarzą się jakieś krzywdy z tej lub tamtej strony granicy, trzeba się starać usunąć je czy to wedle prawa, czy wedle rozsądzenia uczciwych ludzi. […]
Gdyby zaś przypadkiem nieprzyjaciel tak postępował, iż zdawałoby się, jakoby wojnę chciał zacząć, byłoby powinnością traktować z nim przez posłów, by tego zaniechał. Przedkładać mu trzeba nieskończone szkody, jakie niesie wojna, i to, że ludziom godzi się wadzić z sobą raczej przy pomocy prawa i sprawiedliwości niż z bronią w ręku; należy mu też zaproponować rozjemców czy sędziów do rozsądzenia sporów. […]
Jeśli tak uczynimy, okażemy wszystkim, że najbardziej pokoju pragniemy, a wzdragamy się przed rozlewem krwi; zdobędziemy tym zasługę u Boga i zjednamy sobie miłość u naszych i życzliwość u postronnych. A jeśli ci, z którymi się układamy, woleliby być naszymi wrogami niż przyjaciółmi i pominąwszy wszelki godny człowieka sposób spierania się woleliby siłą i bronią z nami walczyć, wtedy dopiero trzeba nam dobywać broni.
Źródło: http://staropolska.pl/renesans/a_f_modrzewski/ksiega_III.html

Odp. na pytania:
O co apeluje autor? Jaka jest główna myśl poznanego urywka?
Jakie podejmować działania zapobiegające wybuchowi wojny?
W jakim przypadku wojna jest uzasadniona?

Przeczytajcie tekst z podręcznika str 214 – Stary człowiek przy moście.
Gdzie i kiedy toczy się wojna ?- ułóż jeszcze kilka pytań na które odpowiedzi znajdują się w tym teksie.













Czwartek 23.04 i piątek 24.04
Temat (2 godz.)Piszemy recenzję.

podręcznik str 209
Recenzja to wypowiedź będąca krytycznym omówieniem dzieła literackiego, filmu,sztuki teatralnej, koncertu, wystawy.

Plan recenzji:
1. Wstęp : podstawowe informacje o książce, filmie, sztuce.....

2.Rozwinięcie : omówić problematykę recenzowanego dzieła. Uwaga należy unikać streszczania. Konieczna jest ocena rożnych elementów. Można się odwołać do innych dzieł artysty.

3. Zakończenie : wyraź swoją opinię na temat całego dzieła. Możesz zachęcić do przeczytania/obejrzenia dzieła lub odradzać.

Przeczytaj recenzję 1 i 2 umieszczoną w podręczniku.

W obu recenzjach wskaż :
- informacje o faktach
- opinie i refleksje autora recenzji
- elementy, wskazujące ,że autor recenzji chce wpłynąć na czytelników

Wykonaj zadania z e- podręcznika

https://epodreczniki.pl/a/ksiazka-historia-bez-konca/Dd0ARmnqE


Zadanie do wykonania na ocenę do wyboru  zad. 10 z podręcznika str 211 lub zad 16 z e-podręcznika

Pracę należny przysłać na maila klasy  do 29.04.2020 godz 15.00






Środa 22.04.2020

Temat Dlaczego nie mówimy o tym, co nas boli, otwarcie?, Tolerancja Stanisława Sojki. [Podręcznik: Stanisław Sojka Tolerancja, s. 194, Krzysztof Daukszewicz Kłótnia, s. 195]


W związku z tym, że nie mogłam w waszej klasie przeprowadzić lekcji online
 zadania do dzisiejszej lekcji Jest mi bardzo przykro, nie spotkało mnie to w żadnej z klas w której uczę.  Na lekcje usiłowało się zalogować kilka osób o wulgarnych NIKACH.Ciekawe skąd mieli link do spotkania?

Podręcznik str 194.
Wysłuchaj nagrania:
https://www.bing.com/videos/search?q=tolerancja+soyka+youtube&docid=608030956326486073&mid=9089C633B517A11235199089C633B517A1123519&view=detail&FORM=VIRE

Jakie treści zostały zawarte w utworze Tolerancja Stanisława Sojki?
Odpowiedx zapisz w zeszycie. Wykorzystaj sformułowania z zad.1 str 195

Jak rozumiesz refren piosenki ?

Skorzystaj ze słownika języka polskiego i wyjaśnij pojęcie

TOLERANCJA to...………………………………………………………...

Zastanówcie się co jest ważne aby dojść do porozumienia z innym człowiekiem?

Porównaj utwory Tolerancja S. Sojki i Kłótnia  K Daukszewicz  str. 195

Zastanów się, czy uważasz się za osobę tolerancyjną ?



lekcja online godz. 10 zoom

link

https://us04web.zoom.us/j/72543169157?pwd=MTdhZmNwN1FjS1JMR01FcXNMU1Q3QT09



Wtorek 21.04.
Temat : Treść i zakres wyrazu.

podręcznik str 189

https://www.youtube.com/watch?v=MWZ4D2r_W00

oraz

https://www.youtube.com/watch?v=nilQaqxOGms

wykonaj zadania z podręcznika
str 189 zad 1 i 2
str 190 zad 3

Powodzenia!


poniedziałek 20.04.2020
Temat Słowa, które warto ocalić od zapomnienia. Archaizmy i archaizacja.

podręcznik str187
wyjaśnij pojęcia :
archaizm
archaizacja

Przeczytaj tekst Zgoda J. Kochanowski
Przeczytaj słownik wyrazów umieszczony z prawej strony tekstu!
W trakcie lekcji przetłumaczyliśmy na język współczesny poszczególne zwrotki tekstu ZGODA




lekcja online godz. 11.00
link

https://us04web.zoom.us/j/75996420412?pwd=MVFYL241VUpxUDhmYjFVK0VhcTFtdz09


Piątek 17.04.2020
Temat Sprawdź siebie - samodzielna praca z tekstem.

str 182

W przyszłym tygodniu na lekcji online sprawdzimy poprawność odpowiedzi, które napiszecie w zeszycie.
zad 10. Nie musicie napisać rozprawki ( choć zachęcam was do tego) Wypiszcie z jakich lektur byście skorzystali i napiszcie na tej podstawie 3-4 argumenty!


Czwartek 16.04.2020

Temat Wpływ ideologii na jednostkę na podstawie Złodziejka książek.

podręcznik strona 177
1. Przypomnij sobie wiadomości z historii z klasy VII
Co to jest ustrój totalitarny? ( faszyzm, nazizm)

2.Wyjaśnij w zeszycie pojęcia rasizm, antysemityzm, ksenofobia, nacjonalizm - skorzystaj ze słownika języka polskiego  (w dowolnej wersji)

3. Przeczytaj tekst Złodziejka książek.

4. Kontekst
https://sciaga.pl/tekst/81897-82-postac_zlodziejki_ksiazek_w_kontekscie_innych_bohaterow_literatury_wojennej

5. Recenzja- przygotowanie do pisania recenzji

https://www.youtube.com/watch?v=dMvG0z2GJyI



środa 15.04.2020
Temat : Poetyckie rozważania na temat oceniania innych na podstawie wiesza M. Hemara Teoria względności.

podręcznik strona 164
1. Przeczytaj uważnie tekst Teoria względności.
2.

Przeczytaj poniższy tekst. Ta sama sytuacja została przedstawiona w sposób subiektywny z perspektywy różnych osób zaangażowanych w  wydarzenie. 

Sytuacja widziana z perspektywy rodziców chłopca, który uderzył kolegę
Nasz syn nigdy nie sprawiał problemów wychowawczych. Nigdy nie otrzymał uwagi do dziennika, nie byliśmy wzywani do szkoły, nigdy nie proszono nas o to, byśmy zostali po zebraniu na rozmowę z wychowawcą.
Piotrek nie oferuje sam pomocy, raczej nie domyśla się, że w domu jest coś do zrobienia, przeważnie siedzi w pokoju i czyta powieści (nie tylko lektury szkolne) lub gra na gitarze. Ale jeśli się go o cokolwiek poprosi, to od razu to robi (zakupy, sprzątanie itp.). Nie ma ulubionego kolegi, ale też nie zabiega o znajomych. Jest natomiast bardzo związany z babcią – rozmawia z nią godzinami, myje jej okna…
Bardzo zdziwiło nas wezwanie do szkoły w sprawie pobicia, tym bardziej, że nie była to drobna sprzeczka. Do kolegi Piotrka wezwano pogotowie
Sytuacja widziana z perspektywy chłopca (Piotrka), który uderzył kolegę
Co mogę powiedzieć? Miałem już dosyć patrzenia i słuchania, jak tamci traktują Adama. Normalnie doradziłbym każdemu, by zgłosił sprawę dyrekcji, pedagogowi, psychologowi, porozmawiał z rodzicami. Zbierałem się, by to zrobić. Ale stało się i już się nie odstanie. Chciałem tylko popchnąć Dominika – nie wiedziałem, że uderzy się tak mocno głową o szafkę.
Nie. Nie wiem nic o Adamie. Ale nie trzeba być geniuszem, by się domyślić, że nie ma lekkiego życia
Sytuacja widziana z perspektywy pobitego ucznia
Nie wiem, dlaczego Piotrek się na mnie rzucił. Zmieniałem buty w szatni, a on do mnie podbiegł, złapał mnie za kurtkę i popchnął na szafkę. Kiedy złapałem się za głowę, okazało się, że na ręce miałem ślady krwi. To, co było potem, pamiętam jak przez mgłę
Sytuacja widziana z perspektywy nauczyciela
Całe szczęście, że byłam wtedy na dyżurze i szybko zareagowałam – rozdzieliłam bijących się uczniów. Nie wiem, dlaczego Piotr rzucił się na Dominika. Dominik jest w szpitalu, a Piotr u pedagoga i psychologa. Różnie się mogło skończyć – Piotr niby zaatakował, ale Dominik jest bardzo silny, nieraz już brał udział w pobiciach 

3. Zastanów się nad tym dlaczego ta sama sytuacja była widziana w rożny
 sposób przez przedstawione osoby. Dlaczego tak było? ( odpowiedz zapisz w zeszycie.)
4. Wyobraźcie sobie sytuację Wychodzicie z domu na spotkanie z kolegami i mama prosi _ Nie wracaj za późno!
Czy na pewno ty i mama myślicie o tej samej godzinie.

https://www.youtube.com/watch?v=ugunqYoziQk

Odpowiedz w zeszycie : Na czy polegała tytułowa teoria względności?

Wtorek 07.04.2020
Lekcja online godz. 12.00
link :https://us04web.zoom.us/j/816536506?pwd=bFlTejIvYmEyV1pmUElNdURwMG41UT09

Poniedziałek 06.04.2020
Temat Droga Balladyny do władzy.
temat nr 5 na padlecie

https://pl.padlet.com/jzabrodzka1/olb9izjr4htb

Piątek03.04.2020

Temat Charakterystyka porównawcza Aliny i Balladyny.

lekcja online godz. 12.00
link : ( 10 min przed lekcją)

https://us04web.zoom.us/j/278823554?pwd=eHd2MFV2NTdwZ0d0NjJkVmdOdDVVUT09

Materiały pojawia się po lekcji.

https://drive.google.com/drive/my-drive

temat nr 4 na padlecie
https://pl.padlet.com/jzabrodzka1/olb9izjr4htb

Czwartek 02.04.2020

Temat: W chacie wdowy


Cele edukacyjne: ucz. zna treść lektury „Balladyna”, doskonali czytanie ze zrozumieniem, odnajduje odpowiednie informacje w tekście, uzasadnia swoje zdanie, powołując się na odpowiedni fragment tekstu, potrafi krótko scharakteryzować bohaterów
1.     Zapoznaj się z poniższym fragmentem „Balladyny”. 






1.     Wyobraź sobie, że jesteś egzaminatorem i przygotowujesz arkusz egzaminacyjny dla uczniów kl. VIII.  Do podanego powyżej tekstu ułóż jedno pytanie zamknięte (zaznacz prawidłową odpowiedź) oraz jedno pytanie otwarte (sformułuj do niego odpowiedź).
Zapisz pytania w zeszycie. Możesz skorzystać ze schematu.

Pytanie jednokrotnego wyboru
Np. Kiedy …….? Kto……….?
A.
B.
C.
D.
Prawidłowa odpowiedź:
Pytanie otwarte
Np. Z kim……..? Dlaczego…..?
……………………………………………………………………….
Prawidłowa odpowiedź:

2.     Napisz ogłoszenie o zaginięciu Aliny. Skorzystaj z poniższych informacji. Ogłoszenie zapisz w zeszycie.

Alina to siostra Balladyny, córka wdowy, mieszkająca w ubogiej chacie.

Jest ona ładną dziewczyną. Ma różaną cerę oraz usta i fiołkowe oczy. Blondynka ma włosy zawsze splątane w długi warkocz.


OGŁOSZENIE
Dnia ………………………..zaginęła ……………………..……
Dziewczyna…………………………….…….…………………….
Jej znaki szczególne to…………………………………………….
Ostatni raz widziano ją ………………………………………….
Ktokolwiek może pomóc w ……………………………………….
powinien się zgłosić ………………………………………………
……………………………………………………………………..
                                               podpis







Środa 01.04.2020


Temat: W chacie wdowy
Cele edukacyjne: ucz. zna treść lektury „Balladyna”, doskonali czytanie ze zrozumieniem, odnajduje odpowiednie informacje w tekście, uzasadnia swoje zdanie, powołując się na odpowiedni fragment tekstu, potrafi krótko scharakteryzować bohaterów

1.     Uporządkuj punkty planu wydarzeń:




2.     Wejdź na platformę edukacyjną MEN eporeczniki.pl:



https://epodreczniki.pl/a/maliny-i-zbrodnia-czyli-o-rywalizacji-i-wladzy/DwdzH07CS

3.     Przeczytaj tekst: W chacie wdowy - Juliusz Słowacki „Balladyna” AKT I Scena III (fragment)
4.     Po przeczytaniu cytowanego fragmentu dramatu odpowiedz na pytania i wykonaj polecenia pod tekstem. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.
Ćwiczenie 1.1
Co świadczy o tym, że Alina bardzo kocha swoją matkę? W uzasadnieniu odwołaj się także do języka bohaterki.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ćwiczenie 1.2
Czy matka jednakowo traktuje córki? Uzasadnienie odpowiedzi poprzyj cytatami.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Ćwiczenie 1.3
Wdowa powiada: „Dobre moje córki”. Czy zgadzasz się z tymi słowami? Uzasadnij odpowiedź.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5.     Przeczytaj tekst: Lecz którą kochać?  Juliusz Słowacki Balladyna Akt I Scena III (fragment)
6.     Po przeczytaniu cytowanego fragmentu dramatu Balladyna odpowiedz na pytania i wykonaj polecenia na platformie epodreczniki.pl.
Ćwiczenie 2
Oceń prawdziwość stwierdzeń odnoszących się do Skierki. Zaznacz odpowiednie komórki tabeli.

Ćwiczenie 3
Zaznacz na zielono fragmenty tekstu, które mówią o Alinie, a na czerwono odnoszące się do Balladyny.

Ćwiczenie 5
Kirkor zapytuj siostry: Czy mnie kochacie? Które określenia odpowiadają wyzwaniom Aliny i Balladyny? Przeciągnij i upuść elementy w odpowiednie miejsce.

Zadanie domowe na ocenę
Wyjaśnij w 3-4 zdaniach, jaką rolę w pojawieniu się Kirkora w chacie wdowy odegrała Goplana?
Kryteria oceny: pełna odpowiedź zawierająca uzasadnienie 2p
                         poprawność językowa – 1p
                         poprawność ort i int – 1p

Treść zadania domowego prześlij na podanego maila do 15.00 piątek 03.04.2020

poniedziałek 30.03.2020

Zachęcam Was do próbnego sprawdzianu. Informacje szczegółowe na stronie szkoły.

piatek 26.03.2020
Temat: Niezwykłość świata przedstawionego w „Balladynie”

Od dzisiaj przez kilka najbliższych lekcji omawiać będziemy Balladynę. Wiecie,że jest to ostatnia nasza lektura z listy obowiązkowych. Proszę abyście się przyłożyli i uczciwie przepracowali kolejne zadania.

1. Wysłuchaj omówienia ' Balladyny" Juliusza Słowackiego.




1.     2. Zrób notatkę w zeszycie na temat świata przedstawionego.
a)     Przestrzeń ( miejsce) –
b)     Czas –
c)     Bohaterowie –
Postacie realistyczne/imiona
Postacie fantastyczne
Tytułowa bohaterka -
Pani jeziora Gopło -
Siostra tytułowej bohaterki -
Słudzy królowej  -
Matka sióstr -

Rycerz poświęcający się dla kraju, pan zamku -
Wierny rycerz pana zamku -
Naczelnik straży, zdrajca
Postać reprezentująca przyziemność -
Uosobienie poetyckiego świata -
Legendarny król -

1.   3.  Sprawdź, czy dobrze znasz bohaterów lektury:

3









czwartek 25.03.2020
Temat :Obraz zrujnowanej warszawy widziany oczyma reportera- Ziele na kraterze Melchior Wańkowicz.


1.Wysłuchaj nagrania, które wprowadzi Was w temat. Dowiecie się ciekawych informacji o autorze Melchiorze Wańkowiczu oraz jego rodzinie.
 Ziele na kraterze jest to lektura obowiązkowa.

https://www.youtube.com/watch?v=pzQmG6sKP3c

2. Co to jest RETROSPEKCJA ? Już to wiecie. Przypomnijmy sobie. To wprowadzenie do utworu literackiego lub filmu wydarzeń poprzedzających akcję.
Przypomnijcie sobie , podawałam zawsze taki przykład : drużyna harcerska pojechała na biwak ,podczas którego wieczorem było ognisko i przy nim stary leśniczy opowiadał o partyzantach ,którzy ukrywali się w lasach podczas II wojny.

3. Przeczytajcie tekst na stronie 227 w podręczniku.

4. https://www.youtube.com/watch?v=nDe7WM26CN4

5.https://www.slideshare.net/polskipogodzinach/reportaz



5. Zrób w zeszycie zadanie 2a i b.


środa 25.03.2020

Temat : Zabiegi retoryczne w przemówieniu Majora.

1. Przeczytaj tekst na stronie 190 pt Folwark zwierzęcy.
Wykonaj zadanie 1 i 2 a i b. Powinniście sobie poradzić, ostatnio powtarzaliśmy te środki. ( chodzi o 3 strofy na stronie 192.

Dla chętnych polecam film Folwark zwierzęcy.

https://www.youtube.com/watch?v=9yccQidAWsY


Wtorek 24.03.2020

Temat: Latarnik powtórzenie wiadomości.

Dzisiaj proszę abyście obejrzeli film Latarnik - godz 13 na TVP kultura.
 W ramach powtórzenia przeczytajcie notatki z zeszytu lektur .




Poniedziałek 23.03.2020
Temat : Zapożyczenia i wyrazy rodzime.

Dzisiaj będziecie pracować z e podręcznikiem . Skorzystajcie również z materiałów pomocniczych.
W zeszycie zapiszcie temat i zad 2 - sprawdzimy je później , w czasie konsultacji.

Aby przeczytać teks LEMA należny u góry strony przekierować się na strunę poprzednią. Zanim zaczniecie obejrzyjcie ciekawostki.

https://epodreczniki.pl/a/pewniki-czy-aksjomaty-rozumienie-slow-rodzimych-i-zapozyczonych-w-tekscie/D5a0A7CV3

materiał dodatkowy

https://learningapps.org/3669708

    Źródło:  https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje

ciekawostki
https://www.youtube.com/watch?v=3PRwtl9B62E


Piątek 20.03.2020

Dzisiejszym zadaniem będzie obejrzenie w telewizji 0 16.15  fimu Mały Książę

W wiadomości do mnie napisz :
Kto – według ciebie – powinien przede wszystkim przeczytać Małego Księcia: dzieci, młodzież, dorośli, samotni, zakochani...? Uzasadnij swoją odpowiedź.



POWODZENIA

Cieszę się, że nie mieliście problemów ,również technicznych . Martwi mnie jednak, że otrzymałam tylko 14 wiadomości. Czyżby pozostali nie pracowali lub nie potrafią obsługiwać poczty ??

W związku z tym, dzisiaj również napiszcie wiadomość : Czego nauczyłeś się po dzisiejszym ćwiczeniu.






Czwartek 19.03.2020


Temat : Pisownia wyrazów z h i ch.


Dzisiaj  będziemy  utrwalać  zasady ortograficzne . Pisownię wyrazów z h ich.

Podczas uzupełniania tekstu z lukami musisz skorzystać ze słownika ortograficznego. Może to być tradycyjna wersja książkowa jaki i słownik w wersji online. Okienka są interaktywne.


 Uzupełniony (sprawdzony ze słownikiem ) tekst przepisz do zeszytu. Na podstawie wykonanego ćwiczenia sformułuj zasady ortograficzne i zapisz je w zeszycie.

Tydzień temu wiał alny. Zrobiło się ciepło. Wzrosła temperatura powietrza i zmieniło się ciśnienie. Trzy dni wcześniej malutkie kropelki deszczu spadały na trawę i było małe zamurzenie. Wczoraj pogoda była także inna. Na niebie nie można było ujrzeć żadnej murki. Słońce świeciło jasno. Termometry wskazywały dziesięć stopni powyżej zera.

Przez te wszystkie dni na oryzoncie jednak nic się nie zmieniło. Na ala jak zwykle skakały kozice. Jaszczurki wygrzewały się w słońcu, a baca Wojcie ze swoim juasem Staem żwawo pędził owce na ale. Stada strzegły trzy niemieckie owczarki. Zaczynały głośno warczeć, kiedy jakaś nierozważna owieczka ciała oddalić się, żeby sobie poasać po górski łąka i w samotności poskubać trawki. Staszek czuł wielką ulgę, gdy w porę udało mu się zawrócić uciekające zwierzę. Patrzył z zawytem na ale. Dużo też rozmawiał z bacą. Bardzo lubił także słu jego istoryjek, bo były ciekawe i płynęła z ni jakaś nauka nie tylko dla miłośnika gór, za którego i on ciał uodzić.

łopak był posłuszny Wojcieowi. Na jego asło bez waania pędził stado do strumyka, gdzie owce ooczo łeptały wodę. Dbał także, żeby miały, gdzie się sronić. Dlatego o zmierzu z bacą gnał je do zagrody w pobliżu bacówki i od czasu do czasu wymaiwał w powietrzu ciupagą. Zanim poszedł spać, grał na armonijce i czytał umorystyczne opowieści. W tym czasie zwierząt strzegły arde pieski. 








środa 18.03.2020

Dzisiaj będziecie pracować trochę inaczej. Skorzystajcie z linku .Wykonaj zadania pod tekstem.

https://epodreczniki.pl/a/tatrzanskie-ukojenie/D19CD0DuX

https://epodreczniki.pl/a/tatrzanskie-ukojenie/D19CD0DuX

https://lektury.gov.pl/lektura/widok-ze-swinicy-do-doliny-wierchcichej

https://polona.pl/item/na-skalnem-podhalu-t-1,MjA5MTE5MTg/8/#info:metadat

Zadanie do wykonania
Na podanego maila  napiszcie wiadomość w tytule podajcie nazwisko i imię . Wiadomość wyślijcie do  godz. 17.00Chciałabym sprawdzić ilu z Was pracuje. Na maila podanego na pierwszej stronie napiszcie czy poradziliście sobie z tym zadaniem ?Czy macie problemy techniczne? W tytule wiadomości podajcie nazwisko i imię oraz klasę. Wiadomość wyślijcie do godz. 18.

poniedziałek - 16.03.2020

Temat: Piszemy relację z pożaru.

podręcznik strona 154.

1. Przeczytaj uważnie tekst.
2. Zastanów się nad postawami bohaterów przedstawionych w utworze.
3. Wyobraź sobie, że jesteś dziennikarzem i napisz krótki artykuł do gazety lokalnej np.  Biuletynu Redzkiego. ( w zeszycie )

Wtorek- 17.03.2020

Temat : Ćwiczenia kompozycyjne i stylistyczne - charakterystyka postaci.

podręcznik strona 158

1. Charakterystyka porównawcza. Przeanalizuj i zapisz w zeszycie plan charakterystyki porównawczej.

2. Zadanie 1. strona 159.
3. Spróbuj napisać charakterystykę porównawczą na podstawie zadania 2. lub postaci rzeczywistych np. kolegów , kogoś z rodziny.


UWAGA 
Pamietajcie o testach z linku, który przesłałam.