ZADANIA DLA KLASY 8
imiesłów «forma gramatyczna czasownika, używana w funkcjach przymiotnikowych lub przysłówkowych»
• imiesłowowy
• imiesłowowy
imiesłów przymiotnikowy bierny «imiesłów odnoszący się do przedmiotu czynności, np. czytany, chwalony, zakryty»
imiesłów przymiotnikowy czynny «imiesłów odnoszący się do wykonawcy czynności, np. czytający, jadący»
https://www.youtube.com/watch?v=tXH-E4qaWL0
Zadania z e-podręcznika
https://epodreczniki.pl/a/imieslowy-i-ich-rodzaje/DN28lvu36
https://www.youtube.com/watch?v=ppK6NYeNHHU miesłowowy równoważnik zdanie nadrzędne
zdania podrzędnego ↓
. ↓ Janek zapomniał o bożym świecie.
. Myśląc o Joasi,imiesłowowy równoważnik zdanie nadrzędne
zdania podrzędnego ↓
↓ zapłakał rzewnie.. Sprawdziwszy stan konta,
↓ zapłakał rzewnie.. Sprawdziwszy stan konta,
imiesłowowy równoważnik zdanie nadrzędne
zdania podrzędnego. ↓
↓ wpadł do dziury przy drodze.. Biegnąc do domu,
zdania podrzędnego. ↓
↓ wpadł do dziury przy drodze.. Biegnąc do domu,
imiesłowowy równoważnik zdania współrzędne względem siebie współrzędne
zdania podrzędnego i nadrzędne względem imiesłowowego równoważnika zdania
. ↓
. ↓ Marcin podarł go i wyrzucił do kosza.
. Napisawszy list,
zdania podrzędnego i nadrzędne względem imiesłowowego równoważnika zdania
. ↓
. ↓ Marcin podarł go i wyrzucił do kosza.
. Napisawszy list,
Imiesłowowy równowaznik zdania
Proszę powtórzyć wiadomości
o lekturach obowiązkowych.
Przypominam,że znajomość lektur jest obowiązkowa i niezbędna do napisania prawidłowo testu z języka polskiego.
Proszę pisać tematy wypracowań z książki z testami ( tym ,którym zaginęła proszę poprosić kolegów o zdjęcie!!!) W przyszłym tygodniu - będziemy czytać na plus. Będzie to możliwe tylko do 07.06
Obejrzyj uważnie film- jest to omówienie arkusza i przykładowych zadań,
https://www.youtube.com/watch?time_continue=34&v=tRjO1VWWwIM&feature=emb_logo
Poniedziałek 15.06
Temat Ostatnie wskazówki przed egzaminem.
1.O czym pamiętać na egzaminie?
2. Jak gospodarować czasem?
3. Jak czytać polecenia ?
4.Analiza tematu wypracowania.
POWTÓRZENIE - CYTATY
https://jutropolski.wordpress.com/2020/03/19/e-lekcja-czy-rozpoznajesz-cytaty-z-lektur-szkolnych/?fbclid=IwAR1nVUNCz9-FXwRKZ3lLQwbcbh3e0f6ff-ZGTGzn01CWxvQmG9A1rPSQj84
Środa 10.06
Temat : Obraz pogaństwa i chrześcijaństwa w Quo vadis Henryka Sienkiewicza.
Zapoznaj się z omówieniem lektury
https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=LItBAdfLuxM&feature=emb_logo
Sprawdź ile zapamiętałeś?
https://wordwall.net/pl/resource/613429/quo-vadis
KARTA PRACY
https://drive.google.com/file/d/1PjKvG7jwAgAU_wKDsaQOD830XXAMvD-M/view?usp=sharing
DLA AMBITNYCH
https://wordwall.net/pl/resource/614351/polski/quo-vadis
Wtorek 09.06
Temat :Utrwalenie wiadomości o zdaniach złożonych.
Przypomnij sobie :
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=0i8aBMSPaNk&feature=emb_logo
Wykonaj zadania w ćwiczeniach
str 111-113 zad 3,4,6,7,8
Wysłuchaj omówienia
https://view.genial.ly/5e9949a08a1e5e0e2061f154/presentation-zdania-zlozone-wspolrzednie-i-podrzednie
Poniedziałek 08.06.
Temat : W świecie ballad Adama Mickiewicza.
Zapoznaj się z omówieniem ballady Świtezianka.
https://www.youtube.com/watch?v=M4BIBXwhw88&feature=emb_logo
Sprawdź ile zapamiętałeś /
https://wordwall.net/pl/resource/2645908/polski/%c5%9bwitezianka-test-wiedzy
DLA AMBITNYCH
https://wordwall.net/pl/resource/1718675/polski/%c5%9bwitezianka-plan-wydarze%c5%84
Jak dobrze napisać rozprawkę ?
Obejrzyj film, który pomoże ci uporządkować wiedzę na temat pisania rozprawki .
https://www.youtube.com/watch?v=bCRpJdOVRls&feature=emb_logo
Jak dobrze napisać opowiadanie twórcze ?
Posłuchajcie dobrze wam znanej pani .
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=8K4RZMA4Pz8&feature=emb_logo
PIĄTEK 05.06
Temat : Utwory patriotyczne Adama Mickiewicza " Reduta Ordona" "Śmierć Pułkownika"
Zapoznaj się z omówieniem :
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=2xQTwPpjxPI&feature=emb_logo
https://www.youtube.com/watch?v=jbzZfIOp7sk&feature=emb_logo
https://epodreczniki.pl/a/kim-byl-pulkownik/DlJcUIheK
KARTA PRACY
https://drive.google.com/file/d/1xTwqDqnydCzUvAhrLO5WJ4IVvdluppOs/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/151JFm6dd0dcNbJ_xShoL1_y6mCsVoL8y/view?usp=sharing
DLA AMBITNYCH
https://wordwall.net/pl/resource/896483/%C5%9Bmier%C4%87-pu%C5%82kownika-
https://wordwall.net/pl/resource/1444305/polski/reduta-ordona-polacy-rosjanie-informacje
CZWARTEK 04.06
TEMAT Fraszki ,treny <pieśni Jana Kochanowskiego.
https://view.genial.ly/5e6df2eb4b44a00fb791837b/horizontal-infographic-review-treny-kochanowski
Wysłuchaj omówienie trenów i fraszek.
https://www.youtube.com/watch?v=oY3lD2mDtPU
KARTA PRACY
https://drive.google.com/file/d/1D4QJwHNCWsy-CWAyycbBb_c7WfD59By-/view?usp=sharing
ŚRODA 03.06
2.Temat :Zdanie pojedyncze- powtórzenie wiadomości.
Zapoznaj się z prezentacją i wypisz części zdania.
https://view.genial.ly/5e6dee1980c12e0fd172f448/horizontal-infographic-lists-czesci-zdania
Przypomnij sobie rodzaje podmiotu.
https://view.genial.ly/5e7a42e98e8a9a0e033cb21f/presentation-rodzaje-podmiotow
Przypomnij sobie rodzaje orzeczeń
https://view.genial.ly/5eb81962d5423b0d0d83ef6c/presentation-rodzaje-orzeczen
KARTA PRACY
https://drive.google.com/file/d/1xWCVjXESHzmK7HbwAkW0aW7DIiTr_EEI/view?usp=sharing
DLA AMBITNYCH
https://view.genial.ly/5e8b907f2f4c5b0e17fb66a1/game-czesci-zdania
1.Temat : Akcje dywersyjne i sabotażowe „ Kamienie na szaniec
Wysłuchaj omówienia lektury i przeczytaj notatki z zeszytu do lektur.
https://www.youtube.com/watch?v=OkLxzuRXVcw&feature=emb_logo
Przypomnij sobie charakterystykę bohaterów.
https://slideplayer.pl/slide/2267774/
DLA AMBITNYCH
https://wordwall.net/pl/resource/289487/kamienie-na-szaniec-podstawowe-terminy
https://wordwall.net/pl/resource/1081452/polski/alek-rudy-zo%c5%9bka-bohaterowie-kamieni-na-szaniec
https://wordwall.net/pl/resource/998105/kamienie-na-szaniec-test
WTOREK 02.06
Temat :Dramat, czyli teksty przeznaczone do wystawienia na scenie.
Obejrzyj prezentacje i zrób notatkę w zeszycie w formie schematu.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=40&v=vNhmvj8Yr34&feature=emb_logo
https://aniakubica.wordpress.com/literatura/dramat/
DLA AMBITNYCH
https://wordwall.net/pl/resource/1023708/polski/dramat-budowa-utworu-dramatycznego
https://wordwall.net/pl/resource/452640/polski/gatunki-i-rodzaje-literackie
Poniedziałek 01.06 godz. 9.45-10.25 i 10.30 -11 10
2. Temat : Odmienne i nieodmienne części mowy.
Zapoznaj się z informacjami :
https://view.genial.ly/5ea07525b7e9e60d8e67e1a8/presentation-czesci-mowy
KARTA PRACY
https://drive.google.com/file/d/1cwbbr2lvczboWWnICV4qIryGxJ7PxqfG/view?usp=sharing
DLA AMBITNYCH
https://view.genial.ly/5e74970e21a6a67d74a82a37/learning-experience-challenges-quiz-czesci-mowy
ZADANIE DOMOWE
w ćwiczeniach str 106-109
zad: 3,6,7,9,11,13,14
1. Temat : Metody rusyfikacji - powtórzenie " Syzyfowe prace"
Przypomnij sobie treść lektury,wysłuchaj omówienia i przeczytaj notatki z zeszytu lektur.
https://youtu.be/dn1sL8yzDR8
KARTA PRACY
https://drive.google.com/file/d/1SENTme3RpSTW1oeCanxmiN54WyHP1CD1/view?usp=sharing
DLA AMBITNYCH
https://wordwall.net/pl/resource/942419/polski/syzyfowe-prace
https://wordwall.net/pl/resource/1997224/syzyfowe-prace-prawda-fa%C5%82sz
POWTÓRKA Z LEKTUR
https://padlet.com/jzabrodzka1/mwei6b2fjfcb4y3w
https://padlet.com/jzabrodzka1/mwei6b2fjfcb4y3w
Osoby , które nie napisały kartkówki proszę aby rodzic napisał do mnie o drugi termin na librusa.
PIĄTEK 29.05
Temat : Jak powstają wyrazy?
SŁOWOTWÓRSTWO
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=nThrXRQUQIQ&feature=emb_logo
KARTA PRACY
https://drive.google.com/open?id=1mHkBvSUDUra_Apn1Bie-qmuWkbfSBA3A
https://drive.google.com/open?id=1NXnvNb6x12juKok4_vgfBqXphFFQLEdM
zadanie w ćwiczeniach
str 103-104 zad: 1,2,3,4,5
DLA AMBITNYCH
https://view.genial.ly/5e750bbc4ed9540db917a258/interactive-image-slowotworstwo
CZWARTEK 28.05
Temat : " Ciemno wszędzie, głucho wszędzie ...." przypominamy sobie Dziady A. Mickiewicza
Wysłuchaj omówienia lektury
https://www.youtube.com/watch?v=PkrEoGnLaz0&feature=emb_title
wykonaj zadania
https://lektury.gov.pl/lektura/dziady-czesc-ii
https://drive.google.com/open?id=1ZFO5S_j_-m1U31jfpXwxRXbKd4Y-S55d
DLA AMBITNYCH
https://epodreczniki.pl/a/ciemno-wszedzie-glucho-wszedzie---o-ludowym-obrzedzie-dziadow/DlMbfedgK
ŚRODA 27.05
TEMAT: Utwory prozą czyli epika.
Zapoznaj się z gatunkami epickimi
https://www.youtube.com/watch?time_continue=81&v=GIJb2LuqRvs&feature=emb_logo
KARTA PRACY
https://drive.google.com/open?id=12azs9cVHnEOVhIwxhLS6FimZF9bUgsTR
https://drive.google.com/open?id=1EtIUG9hdgsQ5v2Yh9pli0p8TIzLsocBS
https://drive.google.com/open?id=1ZFO5S_j_-m1U31jfpXwxRXbKd4Y-S55d
https://wordwall.net/pl/resource/375520/polski/epika-uderz-w-gatunki-literackie-nale%c5%bc%c4%85ce-do-epiki
https://wordwall.net/pl/resource/1155061/lektury-podzia%C5%82-na-rodzaje-literackie
WTOREK 26.05
Temat : Modna Filis, staroświecki Piotr- o bohaterach satyry " Żona modna" I Krasickiego
Wysłuchaj nagrania " Żona modna"
https://www.youtube.com/watch?v=W29HdWScFVQ&feature=emb_title
Zapoznaj się z omówieniem utworu
https://www.youtube.com/watch?time_continue=38&v=YmXhwqsv47A&feature=emb_title
KARTA PRACY - wydrukuj i uzupełnij lub przepisz do zeszytu
https://drive.google.com/open?id=1mfkKN4PbTS1Tpv_ePIi-fcjMUgFGnfNU
ZADANIE DLA AMBITNYCH
https://wordwall.net/pl/resource/1457010/polski/%c5%bcona-modna-plan-wydarze%c5%84
https://wordwall.net/pl/resource/950834/polski/%c5%bcona-modna-cechy
PONIEDZIAŁEK 25.05
Temat : Fonetyka - nauka o głoskach i literach.- lekcja online 11.30
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=zLKKuWOlsBY&feature=emb_title
https://slideplayer.pl/slide/13586616/
KARTA PRACY - możesz ja wydrukować i uzupełnić lub przepisać do zeszytu.
https://drive.google.com/open?id=1mHkBvSUDUra_Apn1Bie-qmuWkbfSBA3A
zadanie domowe
W ćwiczeniach str 101-102 zadania 1-4 i 5-7
PIĄTEK 21 05
Dużo już wiesz o ZEMŚCIE- sprawdź się i zrób interaktywne zadania.
https://lektury.gov.pl/lektura/zemsta
oraz
https://epodreczniki.pl/a/idz-serdenko-bo-cie-trzepne---zemsta-o-klotni-i-zgodzie/D5uI9VCPU
Kartkówka ze środków poetyckich
Instrukcja
Zaloguj się na podany link:
https://quizizz.com/join?gc=5946868
Gdy pojawi się okno z prośbą o podanie imienia i nazwiska wpisz swój identyfikator : nazwa szkoły,klasa A i nr z dziennika np SP3A 01, SP3A19
Gdy pojawi sie okno z prośbą o zalogowanie możesz je zignorować klikając w czerwony X w prawym górnym rogu.
Dołącz do gry.
Masz tylko jedną próbę . Na końcu będziesz miał możliwość poprawienia błędów. Pamiętaj tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa.
Link czynny do godz 11.00
UWAGA
ZACZYNAMY TEMATY POWTÓRKOWE DO EGZAMINU. PROSZĘ SYSTEMATYCZNIE PRACOWAĆ. NA LEKCJACH ONLINE SPRAWDZIMY POPRAWNOŚĆ WYKONANYCH ZADAŃ.
Czwartek 21.05
Temat : Jeden ogień, drugi woda czyli przypominamy sobie bohaterów "Zemsty" A. Fredry
Wysłuchaj omówienia lektury i przeczytaj notatki z zeszytu lektur.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=KZ6zizbkh3c&feature=emb_title
środa 20.05
Temat :Twarzą w twarz z liryką.
Obejrzyj prezentacje przygotowana przez Justynę i Magdalenę Zaryczańską z "Jutro polski"
zrób notatki w zeszycie.
https://jutropolski.wordpress.com/2020/03/16/e-lekcja-rodzaje-i-gatunki-literackie/
KARTA PRACY
https://drive.google.com/open?id=1aChEJsjjY_jPONkCgF99JL3xqvC65PN4
W ćwiczeniach wykonaj zadania
str. 118-125
ćw 1,2,7,9,11,12
Środki poetyckie
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=HgKvsIBDP-0&feature=emb_title
Ze środków poetyckich będzie w piątek kartkówka !!!
wtorek 19.05
Temat :Jak walczyć z cyberprzemocą?
podręcznik str. 264
poniedziałek 18.05
Temat : Wojna
u Lemurów źródłem refleksji na temat postawy człowieka w obliczu konfliktu.
Co było pierwsze Jajko czy kura?
PS Nie mogę tego inaczej tu wkleić.
czwartek 14.05 i piątek 15.05
Temat Charakterystyka wybranych stylów.
https://www.youtube.com/watch?v=XCjELVn2dRs
W ćwiczeniach str 94-96.
środa 13.05
Temat Elegia o... (chłopcu polskim) jako metafora losu pokolenia doświadczonego przez wojnę.
https://multipodreczniki.apps.gwo.pl/player/#/publication/1692053/345/action/235/0/1503
Jaki był świat wojny i okupacji ?
|
Jaki powinien być świat w którym dorasta młody człowiek?
|
DLACZEGO ŚWIAT, W KTÓRYM DORASTAŁ „CHŁOPIEC POLSKI”, NIE BYŁ TAKI, JAK POWINIEN?
Wtorek 12.05
Temat . Powtórzenie wiadomości o pisaniu rozprawki.
Proszę obejrzyjcie lekcje na temat pisania rozprawki. Zróbcie notatki w zeszycie.
https://www.youtube.com/watch?v=OBcJRDKACHA&feature=youtu.be
Pomoże to wam napisać rozprawkę z testu nr 1.
Dla chętnych będzie wyznaczona godz. na odczytanie rozprawki na plusa. Trzy plusy ocena -6!!
informacje w zakładce - egzamin ósmoklasisty. poniedziałek 11.05
Temat : Test nr 1. Powtórzenie wiadomości Pan Tadeusz- lekcja online.
.
Piątek 08.05
Temat : Charakterystyka wybranych stylów.
podręcznik str 243
Przeczytaj informacje dotyczące stylów zamieszczone w niebieskich ramkach .
Wykonaj ćwiczenia z e podręcznika.
https://epodreczniki.pl/a/wypowiedz-tez-moze-miec-styl/D17amlxGu
Czwartek 07.05
Temat :Opis i interpretacja grafiki (lekcja online)
podręcznik str 247
zad 1,2,3,4
UWAGA
Zadanie 4 prześlij na maila do 08.05 ( ok 50 słów)
środa 06.065
Temat : Deklaracje i przesłania . ( lekcja online)
Przepisz do zeszytu.
podręcznik str. 241
Jakie było wasze pierwsze wrażenie po obejrzeniu ilustracji ?
Jaka waszym zdaniem jest funkcja perswazji ?
Jaką ideę wyrażają przedstawione dzieła ?
…………..……………………………………………………………………………………………..
Na jakich pomysłach graficznych są one oparte?
………………………………………………………………………………...………………………..
W jaki sposób ich tytuły nawiązują do propagowanych haseł ?
………………………………………………………………………………………………………….
Jak myślisz jakie warunki muszą być spełnione aby na świecie panował pokój?
…………………………………………………………………………………………………………..
Kim byli ?
Mahatma Gandhi-
Martin Luther King-
Nelson Mandela -
Wtorek 05.05.2020
Temat Jak napisać podanie ?
podręcznik str 237
Przeczytaj przykład str 238
https://epodreczniki.pl/a/jak-napisac-podanie/DAX4dFDav
Poniedziałek 04.05.2020
Temat Ofiarność wobec ojczyzny ukazana w wierszu Jana Lechonia pt. Przypowieść.
podręcznik str 235
www.niezwyciezeni-film.pl
W jaki sposób jest prowadzona narracja w filmie ?
(w pierwszej osobie, nacechowana emocjami, dynamiczna)
przeczytaj tekst : Przypowieść
Jaka sytuacja liryczna jest przedstawiona w utworze?
W jakich okolicznościach historycznych Polacy walczyli poza granicami kraju ? Odwołaj się do swojej wiedzy z lekcji historii ( okres napoleoński, Wiosna Ludów, udział Polaków na frontach wojen światowych)
Wyszukaj w tekście informacje o bohaterach.
Zapisz je w tabelce ( str 235 zad 2 e)
Przypomnij sobie jakie są cechy przypowieści jako gatunku ?
Przypowieść (parabola) – gatunek literatury moralistyczno-dydaktycznej, którego cechy formalne (schematyzm fabuły, uproszczona konstrukcja postaci, obiektywny narrator, selekcja realiów) służą właściwemu odczytaniu alegorycznego lub symbolicznego znaczenia przedstawionego świata, przekazaniu prawdy moralnej. Posługuje się narracją, w której postacie i zdarzenia pełnią rolę nosicieli i zarazem przykładów prawd uniwersalnych.
Wskaż elementy charakterystyczne dla przypowieści w wierszu J Lechonia ?
…………………………………………………………………………………………..
Jaka nauka moralna została zawarta w wierszu ? ( patriotyzm, ofiarność, poświęcenie )
……………………………………………………………………………………………….
Czym jest dla ciebie współczesny patriotyzm ?
…………..………………………………………………………………………...
Czwartek 30.04.2020
Temat :Jak przedstawić zdarzenia z powstania warszawskiego? Analiza utworu Mirona Białoszewskiego. [Podręcznik: Miron Białoszewski Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty), s. 222, 226 (lektura uzupełniająca)
Życie codzienne podczas Powstania Warszawskiego
https://www.bing.com/videos/search?q=zycie+codzienne+podczas+powstania+warszawskiego&mkt=pl-pl&httpsmsn=1&msnews=1&plvar=0&refig=abfa28cc3c6d4ae7c52bdb1d39cc0d0b&PC=LCTS&sp=-1&ghc=1&pq=zycie+codzienne+podczas+powstania+warsz&sc=0-39&qs=n&sk=&cvid=abfa28cc3c6d4ae7c52bdb1d39cc0d0b&ru=%2fsearch%3fq%3dzycie%2bcodzienne%2bpodczas%2bpowstania%2bwarszawskiego%26form%3dEDNTHT%26mkt%3dpl-pl%26httpsmsn%3d1%26msnews%3d1%26plvar%3d0%26refig%3dabfa28cc3c6d4ae7c52bdb1d39cc0d0b%26PC%3dLCTS%26sp%3d-1%26ghc%3d1%26pq%3dzycie%2bcodzienne%2bpodczas%2bpowstania%2bwarsz%26sc%3d0-39%26qs%3dn%26sk%3d%26cvid%3dabfa28cc3c6d4ae7c52bdb1d39cc0d0b&view=detail&mmscn=vwrc&mid=4D6B988B776F2F076A2A4D6B988B776F2F076A2A&FORM=WRVORC
Przeczytaj tekst : Z perspektywy cywila oraz Pamiętnik z powstania warszawskiego
zadanie 1 str 226 - odpowiedz w zeszycie.
Przemyśl zad. 3
Dla chętnych - materiały uzupełniające:
http://edukacjafilmowa.pl/wp-content/uploads/2017/04/POWSTANIE-WARSZAWSKIE.pdf
środa 29.04.2020
Temat :Losy Żydów w okupowanej Warszawie na podstawie pamiętnika Władysława Szpilmana
Co to jest getto ?
Getto – odizolowana część miasta, przeznaczona dla zamieszkania mniejszości narodowej, etnicznej, kulturowej bądź religijnej, poza którą nie wolno tejże społeczności zamieszkiwać. Od średniowiecza do XX wieku przez getto rozumiano wydzielony obszar miasta, zamieszkany przez Żydów lub przedstawicieli innych narodów.
podręcznik str 217
Przeczytaj uważnie tekst.
zad.3 strona 220 -w zeszycie
zad.4 przeczytaj fragmenty pamiętnika niemieckiego oficera.
https://www.polin.pl/pl/aktualnosci/2015/05/05/dom-pod-zwariowana-gwiazda
Wtorek 28.04.2020 to dzień filmowy. Obejrzyjcie film Pianista. Jest to przygotowanie do kolejnych lekcji.
https://www.bryk.pl/wypracowania/jezyk-polski/recenzje/16453-losy-polskiego-zyda-na-tle-ii-wojny-swiatowej-recenzja-pianisty-r-polanskiego.html
https://vod.tvp.pl/szukaj?query=Pianista
Poniedziałek 27.04.2020Temat bohaterowie ukazani w epizodzie wojennym w opowiadaniu Ernesta Hemingway.
1.
Przyjrzyj się przedstawionym obrazom i zastanów
się jakie tytuły byś im nadal
Przeczytajcie tekst traktatu A. F. Modrzewskiego.
Trzeba się starać wszelkim
sposobem o niedopuszczanie do wojny. A jeśliby nie można do niej nie
dopuście, co wtedy czynić należy co wtedy czynić należy, o co starać się w
czasie pokoju?
Aby nigdy nie musiało się
prowadzić wojen, trzeba jak najbardziej dbać o zachowanie pokoju z
postronnymi narodami i nigdy do tego nie dopuszczać, by miały one jakąś
przyczynę do knucia przeciw nam czegoś wrogiego. Jeśli przypadkiem wydarzą się
jakieś krzywdy z tej lub tamtej strony granicy, trzeba się starać usunąć
je czy to wedle prawa, czy wedle rozsądzenia uczciwych ludzi. […]
Gdyby zaś przypadkiem nieprzyjaciel tak postępował, iż zdawałoby się, jakoby wojnę chciał zacząć, byłoby powinnością traktować z nim przez posłów, by tego zaniechał. Przedkładać mu trzeba nieskończone szkody, jakie niesie wojna, i to, że ludziom godzi się wadzić z sobą raczej przy pomocy prawa i sprawiedliwości niż z bronią w ręku; należy mu też zaproponować rozjemców czy sędziów do rozsądzenia sporów. […]
Jeśli tak uczynimy, okażemy wszystkim, że najbardziej pokoju pragniemy, a wzdragamy się przed rozlewem krwi; zdobędziemy tym zasługę u Boga i zjednamy sobie miłość u naszych i życzliwość u postronnych. A jeśli ci, z którymi się układamy, woleliby być naszymi wrogami niż przyjaciółmi i pominąwszy wszelki godny człowieka sposób spierania się woleliby siłą i bronią z nami walczyć, wtedy dopiero trzeba nam dobywać broni.
Gdyby zaś przypadkiem nieprzyjaciel tak postępował, iż zdawałoby się, jakoby wojnę chciał zacząć, byłoby powinnością traktować z nim przez posłów, by tego zaniechał. Przedkładać mu trzeba nieskończone szkody, jakie niesie wojna, i to, że ludziom godzi się wadzić z sobą raczej przy pomocy prawa i sprawiedliwości niż z bronią w ręku; należy mu też zaproponować rozjemców czy sędziów do rozsądzenia sporów. […]
Jeśli tak uczynimy, okażemy wszystkim, że najbardziej pokoju pragniemy, a wzdragamy się przed rozlewem krwi; zdobędziemy tym zasługę u Boga i zjednamy sobie miłość u naszych i życzliwość u postronnych. A jeśli ci, z którymi się układamy, woleliby być naszymi wrogami niż przyjaciółmi i pominąwszy wszelki godny człowieka sposób spierania się woleliby siłą i bronią z nami walczyć, wtedy dopiero trzeba nam dobywać broni.
Źródło:
http://staropolska.pl/renesans/a_f_modrzewski/ksiega_III.html
Odp. na pytania:
O co apeluje autor? Jaka jest
główna myśl poznanego urywka?
Jakie podejmować działania zapobiegające wybuchowi wojny?
W jakim przypadku wojna jest uzasadniona?
Jakie podejmować działania zapobiegające wybuchowi wojny?
W jakim przypadku wojna jest uzasadniona?
Przeczytajcie tekst z podręcznika
str 214 – Stary człowiek przy moście.
Gdzie i kiedy toczy się wojna ?-
ułóż jeszcze kilka pytań na które odpowiedzi znajdują się w tym teksie.
Czwartek 23.04 i piątek 24.04
Temat (2 godz.)Piszemy recenzję.
podręcznik str 209
Recenzja to wypowiedź będąca krytycznym omówieniem dzieła literackiego, filmu,sztuki teatralnej, koncertu, wystawy.
Plan recenzji:
1. Wstęp : podstawowe informacje o książce, filmie, sztuce.....
2.Rozwinięcie : omówić problematykę recenzowanego dzieła. Uwaga należy unikać streszczania. Konieczna jest ocena rożnych elementów. Można się odwołać do innych dzieł artysty.
3. Zakończenie : wyraź swoją opinię na temat całego dzieła. Możesz zachęcić do przeczytania/obejrzenia dzieła lub odradzać.
Przeczytaj recenzję 1 i 2 umieszczoną w podręczniku.
W obu recenzjach wskaż :
- informacje o faktach
- opinie i refleksje autora recenzji
- elementy, wskazujące ,że autor recenzji chce wpłynąć na czytelników
Wykonaj zadania z e- podręcznika
https://epodreczniki.pl/a/ksiazka-historia-bez-konca/Dd0ARmnqE
Zadanie do wykonania na ocenę do wyboru zad. 10 z podręcznika str 211 lub zad 16 z e-podręcznika
Pracę należny przysłać na maila klasy do 29.04.2020 godz 15.00
Środa 22.04.2020
Temat Dlaczego nie mówimy o tym, co nas boli, otwarcie?, Tolerancja Stanisława Sojki. [Podręcznik: Stanisław Sojka Tolerancja, s. 194, Krzysztof Daukszewicz Kłótnia, s. 195]
W związku z tym, że nie mogłam w waszej klasie przeprowadzić lekcji online
zadania do dzisiejszej lekcji Jest mi bardzo przykro, nie spotkało mnie to w żadnej z klas w której uczę. Na lekcje usiłowało się zalogować kilka osób o wulgarnych NIKACH.Ciekawe skąd mieli link do spotkania?Podręcznik str 194.
Wysłuchaj nagrania:
https://www.bing.com/videos/search?q=tolerancja+soyka+youtube&docid=608030956326486073&mid=9089C633B517A11235199089C633B517A1123519&view=detail&FORM=VIRE
Jakie treści zostały zawarte w utworze Tolerancja Stanisława Sojki?
Odpowiedx zapisz w zeszycie. Wykorzystaj sformułowania z zad.1 str 195
Jak rozumiesz refren piosenki ?
Skorzystaj ze słownika języka polskiego i wyjaśnij pojęcie
TOLERANCJA to...………………………………………………………...
Zastanówcie się co jest ważne aby dojść do porozumienia z innym człowiekiem?
Porównaj utwory Tolerancja S. Sojki i Kłótnia K Daukszewicz str. 195
Zastanów się, czy uważasz się za osobę tolerancyjną ?
lekcja online godz. 10 zoom
link
https://us04web.zoom.us/j/72543169157?pwd=MTdhZmNwN1FjS1JMR01FcXNMU1Q3QT09
Wtorek 21.04.
Temat : Treść i zakres wyrazu.
podręcznik str 189
https://www.youtube.com/watch?v=MWZ4D2r_W00
oraz
https://www.youtube.com/watch?v=nilQaqxOGms
wykonaj zadania z podręcznika
str 189 zad 1 i 2
str 190 zad 3
Powodzenia!
poniedziałek 20.04.2020
Temat Słowa, które warto ocalić od zapomnienia. Archaizmy i archaizacja.
podręcznik str187
wyjaśnij pojęcia :
archaizm
archaizacja
Przeczytaj tekst Zgoda J. Kochanowski
Przeczytaj słownik wyrazów umieszczony z prawej strony tekstu!
W trakcie lekcji przetłumaczyliśmy na język współczesny poszczególne zwrotki tekstu ZGODA
lekcja online godz. 11.00
link
https://us04web.zoom.us/j/75996420412?pwd=MVFYL241VUpxUDhmYjFVK0VhcTFtdz09
Piątek 17.04.2020
Temat Sprawdź siebie - samodzielna praca z tekstem.
str 182
W przyszłym tygodniu na lekcji online sprawdzimy poprawność odpowiedzi, które napiszecie w zeszycie.
zad 10. Nie musicie napisać rozprawki ( choć zachęcam was do tego) Wypiszcie z jakich lektur byście skorzystali i napiszcie na tej podstawie 3-4 argumenty!
Czwartek 16.04.2020
Temat Wpływ ideologii na jednostkę na podstawie Złodziejka książek.
podręcznik strona 177
1. Przypomnij sobie wiadomości z historii z klasy VII
Co to jest ustrój totalitarny? ( faszyzm, nazizm)
2.Wyjaśnij w zeszycie pojęcia rasizm, antysemityzm, ksenofobia, nacjonalizm - skorzystaj ze słownika języka polskiego (w dowolnej wersji)
3. Przeczytaj tekst Złodziejka książek.
4. Kontekst
https://sciaga.pl/tekst/81897-82-postac_zlodziejki_ksiazek_w_kontekscie_innych_bohaterow_literatury_wojennej
5. Recenzja- przygotowanie do pisania recenzji
https://www.youtube.com/watch?v=dMvG0z2GJyI
środa 15.04.2020
Temat : Poetyckie rozważania na temat oceniania innych na podstawie wiesza M. Hemara Teoria względności.
podręcznik strona 164
1. Przeczytaj uważnie tekst Teoria względności.
2.
Przeczytaj poniższy tekst. Ta sama sytuacja została przedstawiona w sposób subiektywny z perspektywy różnych osób zaangażowanych w wydarzenie.
Sytuacja widziana z perspektywy rodziców chłopca, który uderzył kolegę
|
Nasz syn nigdy nie sprawiał problemów wychowawczych. Nigdy nie otrzymał uwagi do dziennika, nie byliśmy wzywani do szkoły, nigdy nie proszono nas o to, byśmy zostali po zebraniu na rozmowę z wychowawcą.
Piotrek nie oferuje sam pomocy, raczej nie domyśla się, że w domu jest coś do zrobienia, przeważnie siedzi w pokoju i czyta powieści (nie tylko lektury szkolne) lub gra na gitarze. Ale jeśli się go o cokolwiek poprosi, to od razu to robi (zakupy, sprzątanie itp.). Nie ma ulubionego kolegi, ale też nie zabiega o znajomych. Jest natomiast bardzo związany z babcią – rozmawia z nią godzinami, myje jej okna…
Bardzo zdziwiło nas wezwanie do szkoły w sprawie pobicia, tym bardziej, że nie była to drobna sprzeczka. Do kolegi Piotrka wezwano pogotowie
|
Sytuacja widziana z perspektywy chłopca (Piotrka), który uderzył kolegę
|
Co mogę powiedzieć? Miałem już dosyć patrzenia i słuchania, jak tamci traktują Adama. Normalnie doradziłbym każdemu, by zgłosił sprawę dyrekcji, pedagogowi, psychologowi, porozmawiał z rodzicami. Zbierałem się, by to zrobić. Ale stało się i już się nie odstanie. Chciałem tylko popchnąć Dominika – nie wiedziałem, że uderzy się tak mocno głową o szafkę.
Nie. Nie wiem nic o Adamie. Ale nie trzeba być geniuszem, by się domyślić, że nie ma lekkiego życia
|
Sytuacja widziana z perspektywy pobitego ucznia
|
Nie wiem, dlaczego Piotrek się na mnie rzucił. Zmieniałem buty w szatni, a on do mnie podbiegł, złapał mnie za kurtkę i popchnął na szafkę. Kiedy złapałem się za głowę, okazało się, że na ręce miałem ślady krwi. To, co było potem, pamiętam jak przez mgłę
|
Sytuacja widziana z perspektywy nauczyciela
|
Całe szczęście, że byłam wtedy na dyżurze i szybko zareagowałam – rozdzieliłam bijących się uczniów. Nie wiem, dlaczego Piotr rzucił się na Dominika. Dominik jest w szpitalu, a Piotr u pedagoga i psychologa. Różnie się mogło skończyć – Piotr niby zaatakował, ale Dominik jest bardzo silny, nieraz już brał udział w pobiciach
|
3. Zastanów się nad tym dlaczego ta sama sytuacja była widziana w rożny
sposób przez przedstawione osoby. Dlaczego tak było? ( odpowiedz zapisz w zeszycie.)
4. Wyobraźcie sobie sytuację Wychodzicie z domu na spotkanie z kolegami i mama prosi _ Nie wracaj za późno!
Czy na pewno ty i mama myślicie o tej samej godzinie.
https://www.youtube.com/watch?v=ugunqYoziQk
Odpowiedz w zeszycie : Na czy polegała tytułowa teoria względności?
Wtorek 07.04.2020
Lekcja online godz. 12.00
link :https://us04web.zoom.us/j/816536506?pwd=bFlTejIvYmEyV1pmUElNdURwMG41UT09
Poniedziałek 06.04.2020
Temat Droga Balladyny do władzy.
temat nr 5 na padlecie
https://pl.padlet.com/jzabrodzka1/olb9izjr4htb
Piątek03.04.2020
Temat Charakterystyka porównawcza Aliny i Balladyny.
lekcja online godz. 12.00
link : ( 10 min przed lekcją)
https://us04web.zoom.us/j/278823554?pwd=eHd2MFV2NTdwZ0d0NjJkVmdOdDVVUT09
Materiały pojawia się po lekcji.
https://drive.google.com/drive/my-drive
temat nr 4 na padlecie
https://pl.padlet.com/jzabrodzka1/olb9izjr4htb
Czwartek 02.04.2020
Temat: W chacie wdowy
Cele
edukacyjne: ucz. zna treść lektury „Balladyna”,
doskonali czytanie ze zrozumieniem, odnajduje odpowiednie informacje w tekście,
uzasadnia swoje zdanie, powołując się na odpowiedni fragment tekstu, potrafi
krótko scharakteryzować bohaterów
1. Zapoznaj
się z poniższym fragmentem „Balladyny”.
1. Wyobraź
sobie, że jesteś egzaminatorem i przygotowujesz arkusz egzaminacyjny dla
uczniów kl. VIII. Do podanego powyżej
tekstu ułóż jedno pytanie zamknięte (zaznacz prawidłową odpowiedź) oraz jedno
pytanie otwarte (sformułuj do niego odpowiedź).
Zapisz pytania w zeszycie. Możesz
skorzystać ze schematu.
Pytanie jednokrotnego
wyboru
Np. Kiedy …….? Kto……….?
A.
B.
C.
D.
Prawidłowa odpowiedź:
Pytanie
otwarte
Np. Z kim……..? Dlaczego…..?
……………………………………………………………………….
Prawidłowa odpowiedź:
2. Napisz ogłoszenie o zaginięciu
Aliny. Skorzystaj z poniższych informacji. Ogłoszenie zapisz w zeszycie.
Alina to
siostra Balladyny, córka wdowy, mieszkająca w ubogiej chacie.
Jest ona
ładną dziewczyną. Ma różaną cerę oraz usta i fiołkowe oczy. Blondynka ma włosy
zawsze splątane w długi warkocz.
OGŁOSZENIE
Dnia
………………………..zaginęła ……………………..……
Dziewczyna…………………………….…….…………………….
Jej znaki
szczególne to…………………………………………….
Ostatni
raz widziano ją ………………………………………….
Ktokolwiek
może pomóc w ……………………………………….
powinien
się zgłosić ………………………………………………
……………………………………………………………………..
podpis
|
Środa 01.04.2020
Temat:
W chacie wdowy
Cele
edukacyjne: ucz. zna treść lektury „Balladyna”, doskonali
czytanie ze zrozumieniem, odnajduje odpowiednie informacje w tekście, uzasadnia
swoje zdanie, powołując się na odpowiedni fragment tekstu, potrafi krótko
scharakteryzować bohaterów
1. Uporządkuj
punkty planu wydarzeń:
2. Wejdź
na platformę edukacyjną MEN eporeczniki.pl:
https://epodreczniki.pl/a/maliny-i-zbrodnia-czyli-o-rywalizacji-i-wladzy/DwdzH07CS
3. Przeczytaj
tekst: W chacie wdowy - Juliusz Słowacki
„Balladyna” AKT I Scena III (fragment)
4. Po
przeczytaniu cytowanego fragmentu dramatu odpowiedz na pytania i wykonaj
polecenia pod tekstem. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.
Ćwiczenie
1.1
Co
świadczy o tym, że Alina bardzo kocha swoją matkę? W uzasadnieniu odwołaj się
także do języka bohaterki.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ćwiczenie
1.2
Czy
matka jednakowo traktuje córki? Uzasadnienie odpowiedzi poprzyj cytatami.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Ćwiczenie
1.3
Wdowa
powiada: „Dobre moje córki”. Czy zgadzasz się z tymi słowami? Uzasadnij
odpowiedź.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Przeczytaj
tekst: Lecz którą kochać? Juliusz Słowacki Balladyna Akt I Scena III
(fragment)
6. Po
przeczytaniu cytowanego fragmentu dramatu Balladyna odpowiedz na pytania i wykonaj
polecenia na platformie epodreczniki.pl.
Ćwiczenie
2
Oceń
prawdziwość stwierdzeń odnoszących się do Skierki. Zaznacz odpowiednie komórki
tabeli.
Ćwiczenie
3
Zaznacz
na zielono fragmenty tekstu, które mówią o Alinie, a na czerwono odnoszące się
do Balladyny.
Ćwiczenie
5
Kirkor
zapytuj siostry: Czy mnie kochacie? Które określenia odpowiadają wyzwaniom
Aliny i Balladyny? Przeciągnij i upuść elementy w odpowiednie miejsce.
Zadanie domowe na ocenę
Wyjaśnij
w 3-4 zdaniach, jaką rolę w pojawieniu się Kirkora w chacie wdowy odegrała
Goplana?
Kryteria
oceny: pełna odpowiedź zawierająca uzasadnienie 2p
poprawność językowa – 1p
poprawność ort i int – 1p
Treść
zadania domowego prześlij na podanego maila do 15.00 piątek 03.04.2020
poniedziałek 30.03.2020
Zachęcam Was do próbnego sprawdzianu. Informacje szczegółowe na stronie szkoły.
piatek 26.03.2020
Temat:
Niezwykłość świata przedstawionego w „Balladynie”
Od dzisiaj przez kilka najbliższych lekcji omawiać będziemy Balladynę. Wiecie,że jest to ostatnia nasza lektura z listy obowiązkowych. Proszę abyście się przyłożyli i uczciwie przepracowali kolejne zadania.
1. Wysłuchaj omówienia ' Balladyny" Juliusza Słowackiego.
1. 2. Zrób
notatkę w zeszycie na temat świata przedstawionego.
a) Przestrzeń ( miejsce) –
b) Czas
–
c) Bohaterowie
–
Postacie realistyczne/imiona
|
Postacie fantastyczne
|
Tytułowa
bohaterka -
|
Pani
jeziora Gopło -
|
Siostra
tytułowej bohaterki -
|
Słudzy
królowej -
|
Matka
sióstr -
|
|
Rycerz
poświęcający się dla kraju, pan zamku -
|
|
Wierny
rycerz pana zamku -
|
|
Naczelnik
straży, zdrajca
|
|
Postać
reprezentująca przyziemność -
|
|
Uosobienie
poetyckiego świata -
|
|
Legendarny
król -
|
1. 3. Sprawdź,
czy dobrze znasz bohaterów lektury:
Temat :Obraz zrujnowanej warszawy widziany oczyma reportera- Ziele na kraterze Melchior Wańkowicz.
1.Wysłuchaj nagrania, które wprowadzi Was w temat. Dowiecie się ciekawych informacji o autorze Melchiorze Wańkowiczu oraz jego rodzinie.
Ziele na kraterze jest to lektura obowiązkowa.
https://www.youtube.com/watch?v=pzQmG6sKP3c
2. Co to jest RETROSPEKCJA ? Już to wiecie. Przypomnijmy sobie. To wprowadzenie do utworu literackiego lub filmu wydarzeń poprzedzających akcję.
Przypomnijcie sobie , podawałam zawsze taki przykład : drużyna harcerska pojechała na biwak ,podczas którego wieczorem było ognisko i przy nim stary leśniczy opowiadał o partyzantach ,którzy ukrywali się w lasach podczas II wojny.
3. Przeczytajcie tekst na stronie 227 w podręczniku.
4. https://www.youtube.com/watch?v=nDe7WM26CN4
5.https://www.slideshare.net/polskipogodzinach/reportaz
5. Zrób w zeszycie zadanie 2a i b.
środa 25.03.2020
Temat : Zabiegi retoryczne w przemówieniu Majora.
1. Przeczytaj tekst na stronie 190 pt Folwark zwierzęcy.
Wykonaj zadanie 1 i 2 a i b. Powinniście sobie poradzić, ostatnio powtarzaliśmy te środki. ( chodzi o 3 strofy na stronie 192.
Dla chętnych polecam film Folwark zwierzęcy.
https://www.youtube.com/watch?v=9yccQidAWsY
Wtorek 24.03.2020
Temat: Latarnik powtórzenie wiadomości.
Dzisiaj proszę abyście obejrzeli film Latarnik - godz 13 na TVP kultura.
W ramach powtórzenia przeczytajcie notatki z zeszytu lektur .
Poniedziałek 23.03.2020
Temat : Zapożyczenia i wyrazy rodzime.
Dzisiaj będziecie pracować z e podręcznikiem . Skorzystajcie również z materiałów pomocniczych.
W zeszycie zapiszcie temat i zad 2 - sprawdzimy je później , w czasie konsultacji.
Aby przeczytać teks LEMA należny u góry strony przekierować się na strunę poprzednią. Zanim zaczniecie obejrzyjcie ciekawostki.
https://epodreczniki.pl/a/pewniki-czy-aksjomaty-rozumienie-slow-rodzimych-i-zapozyczonych-w-tekscie/D5a0A7CV3
materiał dodatkowy
https://learningapps.org/3669708
Źródło: https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje
ciekawostki
https://www.youtube.com/watch?v=3PRwtl9B62E
Piątek 20.03.2020
Dzisiejszym zadaniem będzie obejrzenie w telewizji 0 16.15 fimu Mały Książę
W wiadomości do mnie napisz :
Kto – według ciebie – powinien przede wszystkim przeczytać Małego Księcia: dzieci, młodzież, dorośli, samotni, zakochani...? Uzasadnij swoją odpowiedź.
POWODZENIA
Cieszę się, że nie mieliście problemów ,również technicznych . Martwi mnie jednak, że otrzymałam tylko 14 wiadomości. Czyżby pozostali nie pracowali lub nie potrafią obsługiwać poczty ??
W związku z tym, dzisiaj również napiszcie wiadomość : Czego nauczyłeś się po dzisiejszym ćwiczeniu.
Czwartek 19.03.2020
Temat : Pisownia wyrazów z h i ch.
Dzisiaj będziemy utrwalać zasady ortograficzne . Pisownię wyrazów z h ich.
Podczas uzupełniania tekstu z lukami musisz skorzystać ze słownika ortograficznego. Może to być tradycyjna wersja książkowa jaki i słownik w wersji online. Okienka są interaktywne.
Uzupełniony (sprawdzony ze słownikiem ) tekst przepisz do zeszytu. Na podstawie wykonanego ćwiczenia sformułuj zasady ortograficzne i zapisz je w zeszycie.
Tydzień temu wiał alny. Zrobiło się ciepło. Wzrosła temperatura powietrza i zmieniło się ciśnienie. Trzy dni wcześniej malutkie kropelki deszczu spadały na trawę i było małe zamurzenie. Wczoraj pogoda była także inna. Na niebie nie można było ujrzeć żadnej murki. Słońce świeciło jasno. Termometry wskazywały dziesięć stopni powyżej zera.
Przez te wszystkie dni na oryzoncie jednak nic się nie zmieniło. Na ala jak zwykle skakały kozice. Jaszczurki wygrzewały się w słońcu, a baca Wojcie ze swoim juasem Staem żwawo pędził owce na ale. Stada strzegły trzy niemieckie owczarki. Zaczynały głośno warczeć, kiedy jakaś nierozważna owieczka ciała oddalić się, żeby sobie poasać po górski łąka i w samotności poskubać trawki. Staszek czuł wielką ulgę, gdy w porę udało mu się zawrócić uciekające zwierzę. Patrzył z zawytem na ale. Dużo też rozmawiał z bacą. Bardzo lubił także słuać jego istoryjek, bo były ciekawe i płynęła z ni jakaś nauka nie tylko dla miłośnika gór, za którego i on ciał uodzić.
łopak był posłuszny Wojcieowi. Na jego asło bez waania pędził stado do strumyka, gdzie owce ooczo łeptały wodę. Dbał także, żeby miały, gdzie się sronić. Dlatego o zmierzu z bacą gnał je do zagrody w pobliżu bacówki i od czasu do czasu wymaiwał w powietrzu ciupagą. Zanim poszedł spać, grał na armonijce i czytał umorystyczne opowieści. W tym czasie zwierząt strzegły arde pieski.
Przez te wszystkie dni na oryzoncie jednak nic się nie zmieniło. Na ala jak zwykle skakały kozice. Jaszczurki wygrzewały się w słońcu, a baca Wojcie ze swoim juasem Staem żwawo pędził owce na ale. Stada strzegły trzy niemieckie owczarki. Zaczynały głośno warczeć, kiedy jakaś nierozważna owieczka ciała oddalić się, żeby sobie poasać po górski łąka i w samotności poskubać trawki. Staszek czuł wielką ulgę, gdy w porę udało mu się zawrócić uciekające zwierzę. Patrzył z zawytem na ale. Dużo też rozmawiał z bacą. Bardzo lubił także słuać jego istoryjek, bo były ciekawe i płynęła z ni jakaś nauka nie tylko dla miłośnika gór, za którego i on ciał uodzić.
łopak był posłuszny Wojcieowi. Na jego asło bez waania pędził stado do strumyka, gdzie owce ooczo łeptały wodę. Dbał także, żeby miały, gdzie się sronić. Dlatego o zmierzu z bacą gnał je do zagrody w pobliżu bacówki i od czasu do czasu wymaiwał w powietrzu ciupagą. Zanim poszedł spać, grał na armonijce i czytał umorystyczne opowieści. W tym czasie zwierząt strzegły arde pieski.
środa 18.03.2020
Dzisiaj będziecie pracować trochę inaczej. Skorzystajcie z linku .Wykonaj zadania pod tekstem.
https://epodreczniki.pl/a/tatrzanskie-ukojenie/D19CD0DuX
https://epodreczniki.pl/a/tatrzanskie-ukojenie/D19CD0DuX
https://lektury.gov.pl/lektura/widok-ze-swinicy-do-doliny-wierchcichej
https://polona.pl/item/na-skalnem-podhalu-t-1,MjA5MTE5MTg/8/#info:metadat
Zadanie do wykonania
Na podanego maila napiszcie wiadomość w tytule podajcie nazwisko i imię . Wiadomość wyślijcie do godz. 17.00Chciałabym sprawdzić ilu z Was pracuje. Na maila podanego na pierwszej stronie napiszcie czy poradziliście sobie z tym zadaniem ?Czy macie problemy techniczne? W tytule wiadomości podajcie nazwisko i imię oraz klasę. Wiadomość wyślijcie do godz. 18.
poniedziałek - 16.03.2020
Temat: Piszemy relację z pożaru.
podręcznik strona 154.
1. Przeczytaj uważnie tekst.
2. Zastanów się nad postawami bohaterów przedstawionych w utworze.
3. Wyobraź sobie, że jesteś dziennikarzem i napisz krótki artykuł do gazety lokalnej np. Biuletynu Redzkiego. ( w zeszycie )
Wtorek- 17.03.2020
Temat : Ćwiczenia kompozycyjne i stylistyczne - charakterystyka postaci.
podręcznik strona 158
1. Charakterystyka porównawcza. Przeanalizuj i zapisz w zeszycie plan charakterystyki porównawczej.
2. Zadanie 1. strona 159.
3. Spróbuj napisać charakterystykę porównawczą na podstawie zadania 2. lub postaci rzeczywistych np. kolegów , kogoś z rodziny.
UWAGA
Pamietajcie o testach z linku, który przesłałam.